Vapaasti käännetty ja lyhennetty tutkimusartikkelista (pidempi versio)
Innovatiivinen ongelmanratkaisu eläimillä viittaa uuden
käytöksen hankkimiseen, jolla yksilö voi hyödyntää uutta resurssia tai
ympäristöä. Kognitiivisten kykyjen on osoitettu olevan yhteydessä eroihin
innovatiivisessa ongelmanratkaisussa.
Ongelmanratkaisun on useilla lajeilla todettu liittyvän
tutkimisen sinnikkyyteen ja uusien asioiden pelkoon. Eksploratiivisen eli
tutkivan käytöksen, jota useimmiten mitataan aikana (sinnikkyys) tutkia ja olla
kontaktissa esineeseen tai tehtävään, on osoitettu liittyvän ongelmanratkaisuun
useilla lajeilla. Hyeenoilla tehdyssä tutkimuksessa uusia asioita kohti
vähemmän pelokkuutta osoittavat hyeenat onnistuivat huomattavasti paremmin
ruokapeliongelmalaatikon ratkaisemisessa. Samaa ei ole pystytty osoittamaan
joissakin muissa tutkimuksissa.
Domestikaation oletetaan vaikuttaneen koirien itsenäiseen
ongelmanratkaisukykyyn sitä vähentäen. Tutkimuksissa on osoitettu, että sudet
onnistuvat paremmin ongelmanratkaisussa kuin koirat erilaisissa tehtävissä sekä
pentuna, että aikuisena. Erot on yhdistetty eroihin susien ja koirien
kognitiivisissa kyvyissä ja ihmisen läsnäolon vaikutukseen koirien käyttäytymiseen.
Samanlaisissa olosuhteissa kasvaneilla koiran- ja
sudenpennuilla havaittiin ongelmanratkaisua tutkittaessa, että sudenpennut
alkoivat ratkaista ongelmaa välittömästi ja jatkoivat, kunnes saivat ruoan tai tehtävän
ratkaisuaika loppui. Koirat puolestaan nopeasti etsivät ihmisen huomiota, kun
havaitsivat, ettei ruokaa ollut saatavilla ja kävivät makaamaan, kunnes tehtävän
ratkaisuaika loppui.
Samanlaisia tuloksia on muistakin tutkimuksista ihmisen
läsnäolon vaikutuksesta ongelmanratkaisun sinnikkyyteen koirilla ja ihmiseen
päin katsomiseen. Toisaalta, kun verrattiin ongelmanratkaisun sitkeyttä ilman
ihmisen läsnäoloa, sudet olivat sinnikkäämpiä ja osoittivat useampia käytöksiä
kohdetta (naru) kohtaan, kuin koirat. Koirat myös vaativat opettamista
ratkaistakseen narunvetotehtävän. Marshall-Pescini jne (2017) toteavat, että
näyttää siltä, että motivaatiotekijät ja tutkiva käyttäytyminen susien ja
koirien välillä eroaa jo itsessään riippumatta ihmisen läsnäolosta.
Ongelmanratkaisukyvyn, tutkimiskäyttäytymisen ja uusien
asioiden pelon välillä näyttäisi olevan ristiriita tutkimustuloksissa.
Joidenkin tutkimusten mukaan sudet ovat pelokkaampia uusien asioiden suhteen
kuin koirat. Kuitenkin sudenpentujen käyttäytymistä tutkivissa kokeissa
sudenpentujen kuvattiin ”hyökkäävän” ongelmalaatikoiden kimppuun.
Marshall-Pescini jne pohtivat, että ero tuloksissa voi johtua siitä, että
tutkimuksissa tarkastellaan eri tavoin lähestyvätkö eläimet uusia asioita, ja
jos lähestyvät, miten.
Marshall-Pescinin jne (2017) tutkimuksessa, jossa tutkittiin
samanlaisissa olosuhteissa eläinpuistossa eläneiden aikuisten suden- ja
koiranpentujen reaktioita uuteen kohteeseen, havaittiin, että koirista pienempi
osa (7/13) lähestyi uutta kohdetta, mutta kaikki sudet (11) lähestyivät sitä.
Sudenpennut kuitenkin olivat hitaampia lähestymään kohdetta ja pakenivat sitä useammin
kuin koiranpennut eli ne näyttävät olevan varovaisempia ja pelokkaampia
lähestymisessä, mutta toisaalta kiinnostuneempia uusista kohteista ja käyttävät
enemmän aikaa niiden tutkimiseen kuin koirat. Marshall-Pescini jne toteavat,
että korkeampi motivaatio lähestyä ja tutkia uusia kohteita/asioita ja paikkoja
todennäköisesti lisää onnistumismahdollisuutta ongelmanratkaisussa.
Marshall-Pescinin jne (2017) tutkimuksessa verrattiin suden
ja koiranpentujen tutkivaan ja uusiin asioihin liittyvään käytökseen liittyviä
motivaatiotekijöitä ongelmanratkaisussa 5, 6 ja 8 viikon iässä. Aiemmissa tutkimuksissa
susien on siis osoitettu olevan itsenäisempiä ongelmanratkaisijoita kuin koirat.
Ei ole kuitenkaan tiedetty ovatko taustalla kognitiiviset vai
motivaatiotekijät. Niinpä koiran ja suden väliset erot ongelmanratkaisussa
voisivat johtua näistä tekijöistä.
Tutkimuksessa tutkittiin eroa samalla tavalla kasvatettujen
koiran ja sudenpentujen tutkivaa ja uuden pelkoon liittyvää käyttäytymistä
uudessa ympäristössä ja uusia kohteita (liikkuva ja haukkuva lelukoira ja
kauko-ohjattava auto, jotka olivat 30s liikkeessä, 30s pysähtyneenä) kohtaan 5,6, ja 8
viikon iässä.
Pelokkuutta uusia asioita kohtaan mitattiin viidellä eri
tavalla:
1) todennäköisyydellä ja
2) viiveellä ottaa kontakti uuteen esineeseen,
3) pelkoreaktioiden esittämiseen käytetyllä ajalla, kuten
jähmettyminen ja juokseminen matalammassa asennossa (”pakeneminen”),
4) stressiin liittyvien käytöksien esiintymismäärällä (esim.
läähättäminen, haukottelu, rapsuttelu) ja
5) poistumistien
läheisyydessä oloajalla.
Tutkivaa käyttäytymistä mitattiin käyttäen aikaa, jonka
1) eläin liikkui uudessa tilassa rennossa asennossa ja
2) aktiivisesti tutki ja leikki uuden tavaran kanssa.
Tutkimushypoteesina oli, että sudet osoittaisivat enemmän
kiinnostusta uuteen ympäristöön ja tavaraan, mutta myös korkeampia
stressitasoja ja pelkoon liittyviä reaktioita. Tutkimukseen osallistui 17 sutta
(6 narttua, 11 urosta) ja 18 sekarotuista koiraa (9 narttua, 9 urosta). Kaikki
sudet ja koirat osallistuivat uuden tavaran testiin, mutta uuden ympäristön
testiin osallistui 14 koiraa ja 10 sutta.
Sudet olivat sitkeämpiä ympäristön ja kohteiden tutkimisessa
kuin koirat kaiken ikäisinä. Pelkoon liittyvien käytösten määrässä ja ihmisen
lähettyvillä vietetyssä ajassa ei susien ja koirien välillä ollut eroa.
Stressiin liittyviä käytöksiä esiintyi 5 ja 6 viikon iässä yhtä paljon, mutta 8
viikon iässä susilla niitä esiintyi enemmän. Tulokset vahvistavat aiemmat
tulokset eli sudet ovat tutkivampia kuin koirat.
Marshall-Pescinin jne (2017) pohtivat lopuksi syitä
tuloksiin ja nostavat muun muassa domestikaation yhtenä mahdollisena tekijänä,
joka vaikuttaa koiran pienempään sinnikkyyteen verrattuna suteen. Muissa
tutkimuksissa on havaittu, että koirat hakevat apua ihmisiltä
ongelmanratkaisussa. On mahdollista, että koiria on valittu sen perusteella,
että niillä on suurempi riippuvuus ja turvautuvuus ihmiseen, mikä on puolestaan
johtanut pienempään motivaatioon itsenäiseen tutkivaan käytökseen. Erittäin
itsenäinen ja ihmiseen tukeutumaton yksilö voi olla haasteellisempi hallittava
ja koulutettava koirana – kääntäjän huomautus.
Marshall-Pescini jne (2017) myös pohtivat domestikaation
vaikutusta ”kriittiseen kehitysperiodiin” eli sosiaalistamisen aikaikkunaan,
jonka aikana saadut sosiaaliset ja ympäristövaikutteet vaikuttavat näiden hyväksyntään
aikuisena. Kriittisen periodin on ajateltu osuvan liikkumisen lisääntymiseen ja
sen sulkeutuminen osuu lähelle ajankohtaa, jossa eläin ennemmin välttelee kuin
lähestyy uusia kohteita. Aiempien tutkimusten perusteella susien kriittinen
periodi sulkeutuu kuuden viikon kohdalla. Susien pitäisi siten olla vähemmän
tutkivia 6 ja 8 viikon kokeissa verrattuna koiriin, vaikka Marshall-Pencinin
jne tutkimuksessa sudet ovat enemmän tutkivia kuin koiranpennut molemman
ikäisinä. Marshall-Pencini jne toteavat, että sudenpennut kuitenkin osoittivat heidän
tutkimuksessaan enemmän stressiin liittyviä käytöksiä 8 viikon iässä kuin
koiranpennut, joten susien kriittinen periodi voi siis olla lyhyempi kuin
koiran. Tutkiva käyttäytyminen ei kuitenkaan siis välttämättä liity tiettyyn
kehitysvaiheeseen. Tutkijat esitttävät,
että tulevissa tutkimuksissa tulisi huomioida myös domestikaation
potentiaalinen rooli ja ottaa se huomioon, kun verrataan susien ja koirien
kognitiivisia kykyjä.
Marshall-Pescini
S, Virányi Z, Kubinyi E and Range F (2017) Motivational Factors Underlying
Problem Solving: Comparing Wolf and Dog Puppies' Explorative and Neophobic
Behaviors at 5, 6, and 8 Weeks of Age. Front. Psychol. 8:180. doi:
10.3389/fpsyg.2017.00180
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti