Tämän postauksen alussa
paneudutaan ensin lyhyesti terminologiaan liittyen vahvistamiseen ja
rankaisemiseen. Sen jälkeen esitetään
lyhyt yhteenveto tuoreesta tieteellisestä artikkelista, joka vertailee kahdella
eri koulutusmenetelmällä koulutettujen koirien stressiä ilmentävien käytöksien
eroja koulutustilanteessa, ja vaikutusta koiran ja ihmisen väliseen suhteeseen.
Vastaavia vertailuja on tehty toistaiseksi vähän.
Vahvistamisen ja rankaisemisen perusmääritelmiä
Vahvistaminen
(arkikielellä usein palkitseminen positiivisen vahvistamisen yhteydessä) ja
rankaiseminen voidaan jakaa neljään tyyppiin taulukon 1 mukaan (esim. Kaimio,
2007; Wirén & Romppainen, 2012).
Taulukko 1. Vahvistamiseen ja rankaisemiseen liittyviä
määritelmiä ja esimerkkejä.
Menetelmä
|
Määritelmä
|
Hyödynnettävä asia
|
Esimerkki
|
Huomattavaa
|
Positiivinen vahvistaminen
(R+)
|
Koiran ympäristöön lisätään
miellyttävä asia (palkkio) käytöksen lisäämiseksi ja vahvistamiseksi, arkikielellä
palkitseminen.
|
Palkkio lisätään.
|
Koira istahtaa ja saa sen
seurauksena (palkkiona) makupalan, taputuksen, leikin ohjaajan kanssa tai
pääsee ovesta ulos.
|
Tunnetasolla koiran
tyytyväisyys lisääntyy ja käytös voimistuu.
|
Negatiivinen rankaisu (P-)
|
Koiran ympäristöstä
poistetaan miellyttävä asia, jolloin käytös heikkenee (sammuttaminen).
|
Palkkio ja sen mahdollisuus
poistetaan.
|
Koira yrittää rynnätä
ovesta ulos -> ovi suljetaan sen edestä estäen ulospääsyn ryntäämällä.
|
Tunnetasolla koira
turhautuu ja käytös alkaa sammua.
|
Negatiivinen vahvistaminen
(R-)
|
Epämiellyttävä asia
poistetaan, kun toivottu käytös ilmenee tai epätoivottu loppuu. Tavoitteena
lisätä toivottua käytöstä, ja vähentää ei-toivottua käytöstä.
|
Rankaisu poistetaan.
|
Hihnassa vetävää koiraa
estetään tiukalla olevan hihnan avulla (rankaisu) etenemästä. Kun koira
vilkaisee ohjaajaa, hihna löystyy.
|
Koira kokee helpotusta,
kun ei saa rankaisua ja käytös voimistuu. Tämän edellytyksenä on kuitenkin muun
muassa, että koira on ymmärtänyt mitä siltä toivotaan ja sen on siten ylipäätään
mahdollista välttää rankaisu, ja että rankaisu ei ole kipua tai pelkoa
aiheuttava. Koira ei yleensä toimi ja käyttäydy iloisesti ja innokkaasti pelkkää
negatiivista vahvistamista käytettäessä.
|
Positiivinen rankaisu (P+)
|
Epämiellyttävä asia
lisätään koiran ympäristöön, jotta käytös vähenisi.
|
Rankaisu lisätään.
|
Koira haukkuu ->
sitruunapanta suihkauttaa kuonolle.
|
Tunnetasolla koira
ahdistuu ja käytös heikentyy, kun koira välttelee käytöstä. Mahdollista käytöksen
taustalla olevaa hyvinvointiongelmaa tai muuta ongelmaa menetelmä ei ratkaise
ja koiran hyvinvointi voi tällöin heikentyä.
|
Positiivinen ja
negatiivinen liittyvät tässä ryhmittelyssä siis miellyttävän tai
epämiellyttävän seuraamuksen lisäämiseen (positiivinen) tai poistamiseen (negatiivinen).
Yksinkertaistaen:
- Positiivinen = lisätään jotain,
- negatiivinen = poistetaan jotain,
- rankaisu = tavoite vähentää käytöstä,
- vahviste = tavoite lisätä käytöstä.
Positiivisella vahvistamisella voidaan tehokkaasti vahvistaa toivottua käytöstä, kun vahviste (palkkio) on koiralle merkityksellinen. Lisäksi uutta tehtävää koulutettaessa positiivisen vahvistamisen on havaittu tuottavan parempia suoritustuloksia (Rooney & Cowan, 2011). Tutkimusten valossa positiivinen vahvistaminen on myös turvallisin koulutusmenetelmä omistajan kannalta, koska se aiheuttaa vähiten aggressiivisen käytöksen ilmenemistä koirissa (Blackwell jne. 2008, Herron jne 2009). Sammuttaminen (negatiivinen rankaiseminen) poistamalla palkkion mahdollisuus on toimiva tapa vähentää ei-toivottua käytöstä kuten taulukon esimerkissä koiran edestä suljetaan ovi mikäli se yrittää ryntäämällä ulos ovesta.
Yksinkertaistaen:
- Positiivinen = lisätään jotain,
- negatiivinen = poistetaan jotain,
- rankaisu = tavoite vähentää käytöstä,
- vahviste = tavoite lisätä käytöstä.
Positiivisella vahvistamisella voidaan tehokkaasti vahvistaa toivottua käytöstä, kun vahviste (palkkio) on koiralle merkityksellinen. Lisäksi uutta tehtävää koulutettaessa positiivisen vahvistamisen on havaittu tuottavan parempia suoritustuloksia (Rooney & Cowan, 2011). Tutkimusten valossa positiivinen vahvistaminen on myös turvallisin koulutusmenetelmä omistajan kannalta, koska se aiheuttaa vähiten aggressiivisen käytöksen ilmenemistä koirissa (Blackwell jne. 2008, Herron jne 2009). Sammuttaminen (negatiivinen rankaiseminen) poistamalla palkkion mahdollisuus on toimiva tapa vähentää ei-toivottua käytöstä kuten taulukon esimerkissä koiran edestä suljetaan ovi mikäli se yrittää ryntäämällä ulos ovesta.
Usein
koulutuksessa hyödynnetään menetelmien yhdistelmiä, kuten hihnakävelyä
opetettaessa voidaan opettaa esimerkiksi kuvassa 1 olevan yksinkertaistetun kaavion
mukaisesti. Edellytyksenä ennen kyseistä sekvenssiä on koiran ehdollistaminen kehusanalle. Eri menetelmillä saavutetaan erilaisia oppimistuloksia erilaisella
vauhdilla. Oppimistulosten vahvuus ja pysyvyys voi vaihdella käytetystä menetelmästä,
kuten myös käytetystä seurauksesta (esim. palkkio ja sen laatu ja merkittävyys koiralle), riippuen sekä siitä, minkä käytöksen
opettamiseen niitä on käytetty.
Kuva 1. Esimerkki erilaisten vahvisteiden ja rankaisujen
yhdistelemisestä hihnassa vetämättä kävelyn opettamisessa.
Lisäksi puhutaan
sisäisestä ja ulkoisesta vahvistamisesta tai motivaatiosta. Sisäinen vahvistaminen tai motivaatio liittyy asioihin,
jotka ovat itsessään koiralle palkitsevia (esim. takaa-ajo, juokseminen, miellyttävien
hajujen haistelu, piehtarointi, kuraojissa ja -lätäköissä makaaminen). Ulkoinen
vahvistaminen tai motivaatio taas liittyy asioihin, joissa seuraus (vahviste, palkkio tai
rankaisu) tulee ulkopuolelta, kuten makupalat tai leikki yhdessä ohjaajan
kanssa.
Palkitseminen aiheuttaa vähemmän negatiivista stressiä kuin rankaiseminen
Hiljattain
julkaistussa tutkimuksessa vertailtiin kahdessa eri koirakoulussa käytettyä kahta
erilaista koulutusmenetelmää (Deldalle & Gaunet, 2014). Toinen koirakouluista käytti koulutuksessa positiivista vahvistamista eli palkitsemista makupalojen avulla
(jokaisesta oikeasta suorituksesta palkkio). Toinen koirakouluista käytti puolestaan negatiivista
vahvistamista eli epämiellyttävän asian eli rankaisun välttämistä
(esim. tempaistaan remmistä, kun koira seuraamisessa on liian kaukana,
tavoitteena, että koira seuraa lähempänä pyrkiessään välttämään rangaistuksen).
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla kahta harjoitusta koirakoulun tunneilla – hihnassa
kävelyä (ilman käskyä) ja kävelystä istumista (istumiskäsky). Positiivista
vahvistamista koulutuksessa käyttävässä koirakoulussa havainnoitiin 24
koirakkoa, ja negatiivista vahvistamista käyttävässä 26 koirakkoa.
Koiraroduissa oli mm. erilaisia paimenkoiria, seurakoiria, ja lintukoiria.
Koirien iät vaihtelivat 8 kuukaudesta 7 vuoteen ja ne osallistuivat jatkokursseille,
jotka pidettiin aidatuilla ulkoalueilla. Koirat olivat melko hyvin koulutettuja
ja ne osasivat istu-käskyn.
Koulutusmenetelmien
vaikutusta koirien käyttäytymiseen havainnoitiin kuudella stressiä ilmaisevalla
käytöksellä: suupielien nuoleskelu, haukottelu, itsensä rapsuttaminen, maan tai
eteenpäin haisteleminen, vapiseminen ja vinkuminen. Lisäksi havainnoitiin
koiran ”madaltunutta” ryhtiä (asentoa) verrattuna neutraaliin tilanteeseen
hännän asennon, taaksepäin käännettyjen korvien ja taipuneiden jalkojen avulla.
Asento kirjattiin madaltuneeksi mikäli koira ilmaisi vähintään kaksi näistä
käytöksistä yhtä aikaa.
Vaikutusta
ihmisen ja koiran välisen suhteeseen mitattiin ihmiseen suunnattuja katseita ja
väistämiskäytöksiä havainnoimalla. Katseen osalta mitattiin ohjaajaan päin suuntautuvien
katseiden lisäksi havainnoimalla ohjaajasta poispäin suuntautuvia katseita, kun
ohjaaja teki jotain. Väistämisessä
havainnoitiin joko koiran ruumiin väistöliikettä tai perääntymistä.
Negatiivista
vahvistamista käyttävässä ryhmässä havaittiin tilastollisesti merkitsevästi
enemmän suupielien nuolemista (38% vs. 8%) ja haukottelua (23% vs. 0%) kuin
positiivista vahvistamista käyttävässä ryhmässä. Lisäksi, kun kaikki kuusi stressiä
ilmaisevaa käytöstä yhdistettiin, 65% koirista negatiivista vahvistamista
käyttävässä ryhmässä ilmaisi vähintään yhtä kuudesta käytöksestä. Positiivista
vahvistamista käyttäneessä ryhmässä vain 8% koirista ilmaisi vähintään yhtä
kuudesta käytöksestä. Ero ryhmien välillä on tilastollisesti merkitsevä.
Ihmisen ja koiran
välistä suhdetta havainnoitiin omistajaan suuntautuneen katseen ja madaltuneen
asennon avulla. Hihnakävely -harjoitteessa 63% koirista positiivista vahvistamista
hyödyntävässä ryhmässä katsoi omistajaan päin, verrattuna 4% negatiivista vahvistamista saaneista
koirista. Samoin istu-käskyn osalta positiivista vahvistamista saaneet koirat
katsoivat omistajaan päin selvästi useammin kuin negatiivista vahvistamista saaneet
(88% vs. 38%). Lisäksi tilastollisesti merkittävä ero löytyi madaltuneen
asennon osalta istumisharjoitusta havainnoidessa. Negatiivista vahvistamista
käyttäneessä ryhmässä 46% koirista havaittiin madaltunut asento, kun
positiivista vahvistamista käyttäneessä ryhmässä vain 8% koirista havaittiin
vastaavaa.
Tämän tutkimuksen
tulosten perusteella koirilla, joiden koulutuksessa oli käytetty positiivista
vahvistamista, havaittiin selvästi vähemmän stressiä osoittavia käytöksiä koulutussession
aikana kuin negatiivista vahvistamista saaneilla koirilla. Lisäksi, kun
tarkastellaan koiran ja ohjaajan välistä suhdetta koiran ohjaajaan
vapaaehtoisesti ja ilman käskyä suuntaamalla katseella hihnakävelyharjoitteessa
sekä istumisharjoitteessa, katse suuntautui ohjaajaan merkittävästi useammin positiivisesti
vahvistetulla, eli tässä makupaloilla palkitulla, koiralla kuin negatiivisesti
vahvistetuilla koirilla.
Kirjoittajat
toteavat, että tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että
koulutusmenetelmällä ja niihin liittyvillä palkkioiden ja rankaisujen käytöllä on
vaikutusta koiran hyvinvointiin sekä koiran ja ohjaajan väliseen suhteeseen.
Kirjoittajat myös ehdottavat useita jatkotutkimusaiheita ja -tarpeita.
Lähteet:
Blackwell, E.J., Twells, C. Seawright, A., Casey, A. 2008.
The relationship between training methods and the occurrence of behavior
problems, as reported by owners, in a population of domestic dogs. Journal of
Veterinary Behavior, 3, 207-217.
Deldalle, S., Gaunet, F. 2014. Effects of 2 training methods
on stress-related behaviors of the dog (Canis familiaris) and on the dog-owner
relationship. Journal of Veterinary
Behavior, 9, 58-65.
Herron, M.E., Shofer, F.S., Reisner, I.R. 2009. Survey of
the use and outcome of confrontational and non-confrontational training methods
in client-owned dogs showing undesired behaviors. Applied Animal Behaviour
Science, 117, 47-54.
Kaimio, T. 2007.
Koirien käyttäytyminen. WSOY.
Rooney, N.J., Cowan, S. 2011. Training methods and owner-dog
interactions: Links with dog behavior and learning ability. Applied Animal
Behaviour Science, 132, 169-177.
Wirén, T.,
Romppainen, P. 2012. Onnistu koirasi koulutuksessa. WSOY.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti